måndag 12 april 2010

Unionen-en stolt partner

Jag har precis avslutat ett möte med en kollega om Unionens satsning på Pride 2010.

Det är fantastiskt kul att jobba med Pride år efter år. Och kunskapen om varför vi står på Pride behöver förklaras lite mindre varje år, men det är långt ifrån självklart för alla om varför Unionen syns i hbt-sammanhang.

Häromdagen fick jag följande mail:

"Vad exakt har mitt fack med någons sexuella läggning att göra?
Jag blir vansinnig och det är skrämmande när jag ser att ni håller på med något som är så extremt ovidkommande som detta.
Om man nu går ut i en HBT kampanj, ser jag ju det självklart att man går ut även för dem som är straight.
Det omfattas ju inte av HBT begreppet, eller är det som vanligt att svenskar alltid endast ska framhålla det avvikande?
Anders"

Jag ringde upp Anders, men tyvärr fanns det inget utrymme för dialog. Hans uppfattning var redan klart. Han tyckte inte att han prata om sin läggning på jobbet, varför skulle andra göra det?


Jag frågade honom om han har lyssnat någon gång på fikarasten om vad folk pratar om efter långhelger som påsk t ex. Då berättar kanske Kerstin om att de åkte till familjens semesterställe, Ola berättar om fisketuren och Maria om att hon bara varit hemma och myst med familjen.

Eller om han har någon gång fått en fråga på jobbet om vad han tänker göra på semestern och svarat att han ska åka iväg med fru och barn?

Jo, det hade han ju. Men det hade ingenting med hans läggning och göra. Men det har allt att göra med sexuell läggning att göra. Vem du är med på fritiden och vilket kön du föredrar spelar roll. Det är svårare för en som inte är öppen på sitt jobb att kunna prata om sin helg eller semester än den som är som tillhör heteronormen.


Vi jobbar också med hbt-frågor för att facket har sedan begynnelsen jobbat med att organisera människor på arbetsplatsen, för tillsammans är vi starka. Facket har alltid ställt sig på den utsattes sida. I det här fallet har våra medlemmar gjort klart att det är svårt att vara hbt-person, och då ställer vi upp. Så klart.

Sen har vi medlemmar som har problem med lönen, arbetstid och andra fackliga frågor. Och de jobbar vi också med. Det ena utesluter inte det andra helt enkelt.

Jag hoppas att årets Pridesatsning leder till att vi lyckas klargöra varför vi finns på Pride. Det kommer att komma upp mer info om Pride längre fram. Håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar