tisdag 20 april 2010

Avslöjande bilder på budfirman


För ett tag sen var jag och en kollega ute på en budfirma för att träffa en kvinna som hade kontaktat oss pga av den ohållbara jargongen på sitt jobb.

Anna jobbade i växeln på budfirman vilket är navet i företaget. Det var hit alla kom till på väg till eller från en leverans.

Vi hittar Anna vid sitt skrivbord. I rummet där hon sitter finns även skåp där de som kör ut bud kan förvara sina saker. Det är ett ganska rörigt kontor med paket uppställda här och var. På en vägg, mittemot där Anna sitter, hänger det en kalender med bilder på nakna kvinnor.

Det var inte Anna som hade hängt upp kalendern, utan det var hennes kollegor som för det mesta är ute och kör budbilar. Hon vågade inte ta ner kalendern och inte heller säga något i o m att kalendern byttes ut en gång om året och något som hade funnits där förmodligen långt innan hon började där.

Hur kontoret är smyckat är betydelsefullt. Själv brukar jag hänga upp saker som visar på vad jag jobbar med och så lite privata saker för att få det lite hemtrevligt.

Jag har dock sett både "passande" och mindre passande kontorsinredningar genom åren.

Det vore himla kul och höra hur du har det på ditt jobb. Skriv gärna och berätta i kommentarfältet!


p.s. Du som undrar hur det gick med Annas arbetsmiljö, så begärde vi förhandling med arbetsgivaren och diskuterade hela arbetsmiljöproblematiken. Kalendern var ju bara ett symtom på en ickefungerande arbetsmiljö. Kalendern togs ner av arbetsgivaren och en handlingsplan togs fram om hur arbesplatsen ska formas så att alla känner sig inkluderade. Arbetet forsätter än idag.

1 kommentar:

  1. Vi har inga egna arbetsplatser, utan när man kommer till jobbet får man ta det skrivbord som finns ledigt, därför blir det väldigt opersonligt. Däremot blir datorerna personliga med bakgrundsbilder, oftast på familjen eller någon hobby som motorcykel, båt, bil eller motsvarande.

    När jag började jobba däremot så delade vi datorer också, och då hade grabbarna bilder på mer eller mindra nakna tjejer vilket var ganska jobbigt att mötas av varje morgon när jag loggade på. Till slut letade jag fram riktiga bög-porrbilder som jag döpte till samma filnamn som bilderna på de nakna tjejerna och lade in på alla datorer. Så när de försökte lägga upp en bild på en naken tjej så fick de istället upp en bögporrbild, vilket de upplevde som väldigt stötande. Man kan väl säga att budskapet gick fram.

    SvaraRadera