måndag 19 april 2010

"Man vill " vs. "En vill" och härliga Sara


Udda heter Sara Lövestams senaste bok. karaktärerna matchar titeln och är både älskvärda och smått märkliga.

Emellanåt ligger man och skruvar på sig i soffan över pinsamheter som förekommer i boken.

Själv sträckläste jag den! Grymt bra bok!

En* får tillfälle att fundera över sina värderingar!



* Språket är ju ett resultat av vårt samhälle. Därav att det heter Män-niska och vi pratar om "man" när vi vill generalisera . Ett sätt att påbörja en förändring på det området är att använda sig av "en" istället för "man".

Annars kan en ju prata om sig själv och säga jag istället för "man" eller "en", så klart. Men om en behöver generalisera, så är en ett mycket bättre könsavkodat ord.

2 kommentarer:

  1. Ulrika Hagström22 april 2010 kl. 10:22

    Kul att läsa om den här frågan. Jag läste som 16-åring Egalias döttrar av Gerd Brantenberg som vänder på allt det här. Den är verkligen en riktig "ögonöppnare". Såg att den boken finns i nytryck på Pocketshopen med nytt snyggt omslag.

    SvaraRadera
  2. Bra tips Ulrika! det har liksom aldrig blivit av att jag har läst den boken, så det ska jag definitivt ta till mig./S

    SvaraRadera