onsdag 12 maj 2010

Sommarjobb i Kebabvagnen


När jag var 17 år jobbade jag en sommar i en kababvagn i Södra Sverige. Detta jobb var resultatet av mina föräldrars kontaktnät. Min pappa kände ägarinnan och då fick jag jobba där. Jag tyckte att det var ett spännande jobb i o m att jag skulle för första gången tjäna egna pengar OCH jobba i centrala delen av stan och på det sättet ha kontakt med mina sommarlediga kompisar som passerade vagnen på dagarna.

Jag kom och tänka på Kebabvagnen igår på seminariet om Papperslösa i Sverige.

I den här vagnen fanns det en man som hette/kallades för Eskandar. Han följde med ägaren från tidig morgon och var den som stängde vagnen varje kväll runt 23 tiden. Han pratade knappt svenska, men han var mycket trevlig. vissa dagar verkade han mer sliten än andra. Men det var ju bara så Eskandar var. Ibland kom det "kompisar" till Eskander som också jobbade i vagnen. Det var ganska omöjligt att få veta mer om dem i o m att de inte pratade svenska. Eskandar och de andra männen förblev ett mysterium för mig ända tills några månader efter att jag hade slutat där.

Det var då jag fick reda på att ägaren till kebabvagnen åkte ut till flyktingförläggningar och rekryterade asylsökanden. Eskandar fick tydligen 2000 kronor för det dygnet-runt-arbete som han utförde åt ägaren.

Jag vet i och för sig inte om Eskandar var papperslös (Papperslös är den som befinner sig i Sverige utan myndigheternas tillstånd) men det är många papperslösa, som precis som Eskandar, sugs ut av giriga och oseriösa arbetsgivare på detta sätt.

De har inga rättigheter, får väldigt låga löner och ibland ingen lön alls och ibland blir de skyldiga arbetsgivaren pengar istället. Det här är ändå personer som har kapaciteten och viljan att kunna jobba. Men hamnar fel i systemet.

Eskandar var en riktigt hårt arbetande man. Det är helt orimligt att inte kunna hitta schyssta vita jobb under asylprocessen. Det är också delvis därför som LO och TCO arrangerade seminariet igår.

Papperslösa är dem mest utsatta på arbetsmarknaden och genom fackets insyn i deras vardag kan vi bidra till att skydda fler personer ifrån oseriösa arbetsgivare. Och TCO styrelsen har sedan tidigare fattat beslut om att papperslösa ska ha möjlighet att organisera sig fackligt.

Unionen arbetar för att förbättra situationen för papperslösa genom Centret för Papperslösa. Centret ska de ge information om svenska arbetsregler och ge råd till personer med arbetsgivarproblem. Arbetstagare ska slussas till rätt förbund, som i sin tur kan agera mot arbetsgivare. Centret öppnade 1 september 2008.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag klickade mig vidare til Centret för papperslösa - bra verksamhet!! - men under "Om oss" såg jag inte att Unionen var med (annat än genom TCO). I deras broschyr nämns både Unionen och TCO i listan över organisationer som samarbetar, men som sagt inte på websidan. Trist! För min bestämda uppfattning är att Unionen är med, inte bara genom TCO, och att det är bra att/om det syns tydligt.
    Hälsn
    ClaesT

    SvaraRadera