fredag 21 maj 2010

"Men rör på musen!"

Vid ett tillfälle på ett seminarium får inte föreläsaren upp sin powerpointpresentation på duken och när bilden väl kommer upp så har datorn hamnat i vänteläge. Efter ett tag ropar en äldre herre ”MEN RÖR PÅ MUSEN!”

När jag vänder mig mot mannen ser jag att han sitter och fnittrar med sin kollega/kompis som i sin tur verkar bekräfta det roliga i uttalandet genom att skratta med. Kvinnan framme vid podiet säger ingenting. Men jag ser att flera personer i lokaler skruvar obekvämt på sig.

På ett företag som jag besökte häromdagen kastade männen jordnötter i kvinnors urringningar. På ett åkeriföretag hade männen satt upp en kalender med nakenbilder på kvinnor på väggen i växeln där endast en kvinna jobbade och på en annan kvinnas kontor satt det upp en kalender med bilder på halvnakna brandmän. Detta är bara några få exempel.

Sexuella trakasserier skapar tryckt stämning på arbetsplatser. Det värsta är att när någon äntligen vågar tala om att man blir bestört över att få en jordnöt i sin urringning finns det alltid någon som säger: men vaddå får man inte skämta heller, jag menade ju inget illa. Och när man väl lyckas få till en diskussion om vad som är okej och inte, så har jag varit med om att diskussionen hamnar i ”Jaha, då får jag inte ens titta på sina kvinnliga kollegor längre.” och då är alla helt plötsligt överens om att ”nej, så får det ju inte vara” och därmed kan diskussionen vara död. Och inte har vi blivit klokare på vad sexuella trakasserier är.

Så när är någon utsatt för sexuella trakasserier? Om jag har för vana att krama min kollega Erik varje gång vi ses och han aldrig har sagt något, trots att han kanske tycker att det är besvärligt så är det svårt att kalla det för trakasseri. Men om Erik kommer till mig och säger att: "Du, jag tycker inte det känns helt bra när du kramar om mig" eller om Erik tydligt visar att han inte vill bli kramad, och jag inte slutar, ja, då kan man prata om trakasseri. (Erik kan också välja att gå via klubben om han tycker att det är för besvärligt att nämna detta direkt till mig. Och då gäller samma sak.)

Så nej, jag skulle inte säga att det var sexuell trakasseri att ropa ”RÖR PÅ MUSEN” till kvinnan på mötet och därefter skratta. Men det skapade obehag och olust. Och varför vill man göra det, undrar jag?

Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur det är på era jobb, så skriv gärna in här och berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar