fredag 30 juli 2010

Glädjerus

Det är Pride i stan. Jag går i ett ständigt rus från seminarium till seminarium, från tält till tält och konsert till konsert. Det är mycket nu och alla vill flörta med en. Det är klart att det är en kommersiell festival. Det är många som flörtar med hbt-folket för att de vill sälja sin vara eller synliggöra sitt varumärke i rätt sammanhang och få sig några goodwillpoäng.

Och man kan bli arg på att det pratas om oss hbt-personer som ”Gaysegmentet” och hur ”de” ska lockas till att resa mer eller hur man ska få oss att köpa mer av allting. Men arg är det sista jag är den här veckan.

Den här veckan är och förblir frigörelseveckan. Den här veckan är det inte heteronormen som sätter dagordningen utan alla är välkomna att komma och delta i diskussionerna. Och det är fantastiskt många som tar tillfället i akt och går på seminarier för att lära sig om olika områden.

I en paneldiskussion om vården och hbt-personer påpekade en paneldeltagare att som hbt-person har man inte samma rätt till att vara patient för man förväntas främst vara en folkbildare. Vi var många som log och nickade igenkännande till detta. Hon satte nämligen ord på det som många har tänkt. Vi är många som istället för att få prata om våra krämpor (som man ska göra hos läkaren) har istället fått sitta och förklara att ”Nej, jag har ingen pojkvän/man”. ” Nej, jag kan inte vara med barn”. ”Nej, det behövs inga p-piller här” eller ”Nej, vi är både kvinnor. Det är i heterorelationer som det finns en man och en kvinna” osv. Och det är tröttsamt.

Samma deltagare berättade att andelen homosexuella som vänder sig till vården är betydligt lägre än heterosexuella. Och tittar man på siffrorna för transpersoner är det så gott som katastrofalt lågt. Varför? Jo, för att som patient vill man vara patient och inte en folkbildare och definitivt inte bollplanken för vårdpersonalens fördomar. Och vi är många som är folkbildare allt som oftast.

Men jag blir inte arg över diskussionen. Genom synliggörande av problemen som hbt-personer bemöter, blir jag medveten om mina rättigheter. Jag får lära mig hur det ska vara när det är rättvist och att jag har rätten att kräva samma respekt som andra. Det är stärkande och det skapar glädje!

Happy Pride!

4 kommentarer:

  1. Gud älskar alla människor och givetvis lika mycket älskar han dessa människor som går med i Prideparaden och hyllar det som Bibeln kallar synd. Men synden hatar Gud däremot och det som Prideparaden hyllar är i Guds ögon en Shame-parad (Skamparad). Detta är inget annat än mänsklighetens uppror mot Gud och mot skapelseordnigen...

    Jag kommer aldrig att tycka hbt-personers sexuella läggning är någonting normalt, aldrig!!!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Det får stå för dig. Men din gud älskar då tydligen inte alla. Och då har du fel i sak när du skriver att gud älskar alla. för din gud gör ju tydligen inte det. Din gud vill att vissa ska skämmas för den kärlek de känner för andra.
    /Shadé

    SvaraRadera
  3. Men du, Shadé. De där frågorna hos läkaren är urjobbiga att få som singel också ibland. Oavsett hur hetero man nu råkar vara. Eller när man är i en relation och ska sitta hos doktorn och diskutera huruvida man är lycklig. Ibland är frågorna relevanta oavsett hur mycket intrång i privatlivet de är och hur pinsamt det känns när man sitter där sjuk och eländig och inte orkar någonting. Även om jag aldrig gett läkaren det erkännandet när jag varit sjuk förstås :)

    Och svaren mycket lika dem du säger är jobbiga att ge som HBT-person för den delen.

    Däremot skamligt med statistiken. Klart alla ska våga gå till läkaren!

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för din kommentar! Självklart är det som du skriver! En är extra utsatt hos läkaren och integritetskränkande frågor är alltid besvärliga oavsett läggning. Men artikeln är skriven under Pride och då ville jag särskilt lyfta det utifrån det perspektivet för att synliggöra vårdens kompetensbehov i hbt-frågor.

    Hälsningar/Shadé

    SvaraRadera