onsdag 28 juli 2010

Makten över min arbetsplats

Makt över det egna livet har man när man kan välja och påverka sitt egna liv. Undersökningar visar att inflytande över det egna livet ökar välbefinnande och hälsa, medan motsatsen ökar ohälsan.

Vi som arbetar, är oftast ca 40 timmar i veckan, eller 160 timmar i månaden på jobbet. Vissa jobbar ännu mer och vissa jobbar kanske mindre. Att ha makten på sin arbetsplats handlar om att känna att man har inflytande att kunna påverka sin arbetsmiljö och sina arbetsuppgifter. Det handlar om att kunna vara delaktig i gemenskapen. Alla vi som har någon gång känt oss utanför på jobbet vet att det inte är något som går att vifta bort.

40 timmar i veckan är många timmar och ska man spendera dessa timmar på ett ställe där man inte känner att man kan vara sig själv kan bli hur tufft som helst. Går man och gömmer delar av sig för kollegorna för att man är rädd för hur de ska agera, kan det resultera i att kollegorna får en konstig bild av en och risken finns att man blir den som är lite konstig och som aldrig vill hänga med på afterwork och som är den som är evig singel.

Om vi vänder på det, så skulle det kunna vara så att jag ska kunna berätta om mig själv utan att råka ut för repressalier. Jag ska kunna berätta om gayklubben som jag hängde på i helgen, eller mitt engagemang i Unionens hbt-nätverk. Jag ska känna mig lika fri som alla andra på jobbet att kunna berätta om min partners senaste projekt eller att vi ska åka och hälsa på hennes föräldrar i sommar. Det är att ha makten.

Makten att fritt få välja vad JAG vill prata om utan att någon himlar med ögonen eller att det resulterar i bakom-ryggen-snack. Jag ska kunna ta med min fru med mig på personalfesten som alla andra och jag ska bli sedd för den jag är och inte för den sexuella läggning jag har. Det är att ha makt över sin arbetsplats.

Unionen arrangerar seminarium idag på Pridehouse om "Att ta makten över sin arbetsplats" kl. 12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar